Det som inte kan beskrivas med ord

Jag kommer ingen vart. Försöker febrilt få ord på vad jag känner inför påskhelgen, men förgäves. Jag har helt enkelt kommit fram till att det vi firar är så mycket större än mitt förstånd att det är omöjligt att försöka lägga ord på det. Det som Jesus gör på korset är så ofattbart. Han tar all synd på sig, låter sig avrättas på ett av de mest brutala sätten som finns och river på så sätt muren mellan oss och Gud. Gud besegrar synden genom att själv dö. Så mycket älskar han oss. Men grejen är ju inte bara det att han dör för våra synder, utan att han faktiskt uppstår efter tre dagar också. Döden besegras en gång för alla, och vägen till Gud är fullständigt öppen för den som vill ta emot det här budskapet.

Det här är fullkomligt ofattbart och jag fattar verkligen att det är ett dårskap för den som inte tror på det. Jag tror faktiskt att det är svårt för oss kristna också att ta in det helt och hållet, men det ska vara så. Vi kan inte förstå Gud och hans vägar. Vi får bara lita på honom, tacka och ta emot. Det är det vi i västvärlden idag har svårast att göra. Vi litar inte på någon, och ska bevisa att vi är starka och klarar av allt själva. Det verkar vara här där alla redan hört ”det glada budskapet” miljontals gånger som det behövs som mest.

Just därför är jag lite sur på den här kommersiella påsken som ska släta över det verkliga, viktiga budskapet och ta bort all form av mening med högtiden. Det känns som om jag skulle vilja få alla jag möter att förstå att det som den här helgen firas till åminnelse av är det viktigaste som en människa kan få veta om och ta emot. Att se alla glada färger och påskhäxor och harar överallt gör mig nästan lite illamående. Jag blir inte arg. Bara så otroligt ledsen över att mänskligheten är så fruktansvärt bångstyrig och blind att den inte förstår att den bästa gåvan inte kommer till oss på julen, och heller inte i några påskägg, utan i form av en tom grav. Varken ett hårt eller mjukt paket – bara en tom grav.

Jag vill uppmana dig att den här påsken mellan memmatuggorna och påskpyntandet verkligen reflektera över Guds fantastiska gärning. Han dog för dig. För att du ska ha chans att börja om på nytt, få umgås med honom utan begränsning och få evigt liv. Att ta emot den stora gåvan som är Guds kärlek till dig – personifierad av Jesu död och uppståndesle – är att öppna den största och viktigaste presenten i ditt liv. Om de som hävdar att Jesus inte dog och uppstod har rätt är den inget värd, men om Jesus verkligen gjorde allt det där som vi debatterar om ännu 2000 år senare är den värd mer än alla skatter på jorden. Och trots sitt värde är den helt gratis. Vi får bara ta emot.

Nu när jag äntligen kommit igång med att skriva igen tar jag påsklov i tre dagar… hehe. Men det är bara för att signalera att den här högtiden är för personlig och viktig för mig för att det ska kännas vettigt att skriva. Jag vill ägna min ”skrivtid” åt att umgås med honom som jag gör det här för. För det är för hans död och uppståndelse jag lever och skriver. Jag önskar dig en härlig påskhelg och Guds rika välsignelse. Glöm inte att Gud gjorde allt det här för att han älskar just dig!

2 reaktioner på ”Det som inte kan beskrivas med ord

Lämna en kommentar